Fra og med 2024 har vi endrer vi måten du betaler for renovasjonsgebyret på.
Istedenfor en stor regning, vil det totale gebyret nå bli delt i fire og faktureres hvert kvartal. Vi håper at dette vil gjøre det enklere for deg å budsjettere husholdningens utgifter over året.
Selvkostprinsippet innebærer at det husholdningsgebyret du betaler skal dekke kostnadene Iris har ved å samle inn, behandle og resirkulere avfallet ditt. Det er ikke slik at gebyrene skal bidra til at Iris tjener (overskudd) på husholdningsrenovasjonen, men de skal heller ikke være så lave at man havner i et underskudd. Målet er å ha en nullbalanse mellom inntekter fra gebyrer og de faktiske kostnadene ved å levere avfallshåndteringstjenesten.
De siste årene har uforutsette hendelser ført til at det har vært dyrere å håndtere avfallet enn antatt. Det er tre sentrale grunner til dette:
Selvkostregnskapet blir nøye kontrollert, og gjennomgått av eksternt revisjonsselskap for å sikre at de overholder selvkostprinsippet og forskriftens krav.
For å dekke disse ekstra kostnadene Iris har hatt for å håndtere avfallet og komme tilbake til et balansert budsjett, blir en midlertidig ekstra avgift lagt til fakturaene for renovasjon. Den ekstra avgiften er på 162 kroner inkl. mva. per år i tre år fremover: 2024, 2025 og 2026. Dette ble vedtatt av Representantskapet, eierne til Iris, i Representantskapsmøtet den 18.november 2023.
Det er altså dette ekstragebyret som vises på en egen linje på den kvartalsvise fakturaen.