Litiumbatterier som tar fyr er ikke noen uvanlig hendelse i Restavfallshallen til Iris.
Slik så det ut i kjøkkenbenken til Lisbeth Vestermo på Fauske.
Sjåfør Runar Horn opplevde dramatikk da litiumbatterier tok fyr i avfallsbilen.
Det er lett å tenke at det ikke har noe si, men med sju branntilløp på Vikan er det tydelig at man bør ha kontroll på hvor man putter batteriene.
Driftsoperatør Ken-Thomas Olsen med farlige batterier som lett utvikler brann når de havner i kverna.
Litiumbatterier er små og store batterier, og når de havner i restavfallet, kan de faktisk skape stor skade på maskineri og personell. Bare i fjor var det hele sju branntilløp i restavfallet på Vikan. De fleste forårsaket av kasserte litiumbatterier.
Batteriene av typen Lithium polymer, også kalt LiPo-batteri, benyttes blant annet i radiostyrte fly, båter og biler, og er spesielt utsatt for brann på grunn av høy strømstyrke.
Lithium-batterier brukes i det aller meste av elektronisk utstyr i dag fra barneleker til mobiltelefoner. Det finnes mange eksempler på at brukte batterier har eksplodert under lagring. Det opplevde Lisbeth Vestermo og familien på Fauske.
Flere batterier lå sammen i en oppbevaringsboks. Sønnen i huset hørte et lite smell. Det viste seg at et litiumbatteri hadde eksplodert og havnet i beholderen for plast. Her begynte det å brenne. Hadde ikke familien vært hjemme, kunne branntilløpet fått katastrofale følger.
Lisbeth Vestermo og branninspektør Trond D. Nilsen i Salten Brann viser fram hvordan den lille eksplosjonen i oppsamlingsbøtta i kjøkkenbenken har startet brann. Heldigvis gikk det bra.
- Vi får ikke sagt det nok mange ganger til innbyggerne i Salten - kasserte batterier skal ikke kastes i restavfallet, eller sammen med annet avfall. De skal leveres på nærmeste Miljøtorg eller i butikken der de er kjøpt, sier driftsoperatør Ken-Thomas Olsen i Iris Produksjon.
- Havner Litiumbatteriene i restavfallskverna, kan det bli en eksplosjon fordi de inneholder mye restenergi. Flaks sørget for at ingen kom alvorlig skade i fjor, fordi personell var tilstede og fikk slukket brannene. Men vi har eksempler på at batteriene har ligget skjult i avfallet og ulmet, så har brannen startet etter arbeidsdagen var over. Det har kostet oss mange millioner, sier Olsen.
En av våre avfallsbiler var i ferd med å brenne da litiumbatterier hadde havnet sammen med glassemballasjen. For sjåfør Runar Horn i Iris Service kunne det også gått riktig galt. Han og kollega Geir Stenmark samlet inn husholdningsplast, glassemballasje og hermetikk i to ulike kammer på bilen. Da avfallet ble komprimert tok det fyr.
- Vi må bare prise oss lykkelig for at batteriene var kastet feil sammen med glassemballasjen, og ikke i sammen med husholdningsplasten. For da ville vi ikke klart å berge bilen, sier Horn.
Branninspektør Trond D. Nilsen i Salten Brann fortalte til Iris etter hendelsen hos Vestermo på Fauske, at det er sjelden det oppstår brann fra batterier, men i brukte litiumbatterier er det fortsatt såpass mye energi at kontakt mellom polene kan få katastrofale følger.
- Batteriene skal ikke kastes sammen med restavfallet, for sjansen for at de kortslutter her er stor. Derfor er det tryggeste å sette en tape over polene på batteriene og lever de inn som farlig avfall til Iris, eller på butikken der de er kjøpt. Det kan være lurt å ikke samle opp batterier over lang tid, sier Nilsen.
Sikkerhetsrådgiver Kari Bang i Batteriretur AS forteller at selskapet får inn store mengder med batterier der polene er tapet over.
- Det er litiumbatterier som utgjør størst fare, fordi de inneholder mye mer energi når de skiftes ut enn vanlige alkaliske batterier. De som brukes i røykvarslere har i tillegg polene på en og samme side.
- Vi anbefaler både husholdninger og bedrifter om å sette en tape over polene, før man kvitter seg med batterier – uansett type.
- Litiumbatteriene er verstingene blandt batterier, derfor vil vi sette stor pris på at polene er tapet over, sier Bjørn Tore Navjord i Iris Produksjon.
Selskapet tar imot, sorterer, pakker og sender batterierne videre til sannering.
- Iris tar imot batterier på alle miljøtorg. Etter at vi har fått de inn blir de sortert, så sendes de videre fra Iris til Batteriretur sine anlegg. Der blir de lagret forsvarlig i plastfat sammen med brannhemmende stoffer.
- Vi vil setter stor pris på at polene er tapet over, men det viktigste er uansett at batteriene blir levert inn til oss, slik at vi kan ta hånd om de på en forsvarlig måte, og at de ikke kastes sammen med annet avfall der de kan gjøre ubotelig skade, sier Navjord. Han er ansvarlig for mottak og utsending av farlig avfall i Iris Produksjon.