Forklaringen er at etter endringer i eFaktura-løsningen, har det blitt endringer i hvem som mottar utsendt faktura fra Iris.

- Noen opplever plutselig at det ikke er de selv, men samboer, ektefelle eller en annen som også er oppført som tinglyst eier, som har fått eFaktura. Dette er rett og slett fordi det er denne personen som etter endringene i eFaktura som er registrert som kontaktperson/fakturamottaker hos Iris. Hvis det er slik at man ønsker at vi skal endre til en annen mottaker kan dette gjøres ved å sende e-post til kundesenter@iris-salten.no. Den som skal motta faktura fra Iris må være tinglyst eier av eiendommen, forklarer Pernille Devold Kolsing.

Iris beklager ulempen dette medfører og betrygger om at det ikke er noe svindel i omløp.

- Nei, det kan jeg bekrefte at det ikke er. Det er en ny fakturaavsender, som kanskje kan se uvant ut for mange, men fakturaen som du eller en annen tinglyst eier har mottat, er sendt ut fra oss, sier Devold Kolsing.

Hva er endringen hos eFaktura?

Fra 15. mai 2022 må du som eFakturakunde gi en generell aksept for eFaktura for å fortsette å være eFaktura-bruker. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller Alltid eFaktura, avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du har. For å fortsatt kunne motta regninger og faktura som eFaktura, er det viktig at du aksepterer "Ja takk til alle" i din nettbank eller betalingsapp. Dersom aksepten ikke gjennomføres før fristen, vil du ikke lenger motta eFaktura etter 15. mai 2022.

Endringen gjøres for at det skal bli enklere for deg å betale regningene dine. Med en generell aksept vil du heretter motta eFaktura fra første regning fra bedrifter som tilbyr eFaktura. Det betyr at du ikke lenger må inn i nettbanken for å melde deg på mot de enkelte bedriftene.

Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra kan du enkelt reservere deg i nettbanken

Du må gi i din nettbank velge «ja takk til alle» eller «alltid eFaktura»
Kilde: https://www.efaktura.no/privat