Etter flere år med ekstraordinære hendelser, krever selvkostprinsippet at underskuddet må dekkes inn. Gebyrnivået må også økes for å dekke det reelle kostnadsnivået.
Kunder i de ni kommunene som Iris Salten IKS leverer renovasjon til, vil neste år oppleve å få en større regning enn foregående år. Dette forslaget ble vedtatt av styret i Iris Salten etter anbefaling fra administrasjonen. Selskapets representantskap skal behandle det foreslåtte regulativet den 3.november:
Administrerende direktør Bjørn Ove Moum understreker at det aldri er ønskelig å sende en ekstraregning til kundene. Han forklarer at regelverket likevel krever det:
– Den lovpålagte renovasjonen skal drives etter selvkostprinsippet. Eventuelle overskudd eller underskudd skal jevnes ut. Nå har vi flere år med underskudd, og det må til slutt dekkes, sier Moum. Iris Salten forklarer underskuddet med flere ekstraordinære faktorer de seneste årene:
Administrerende direktør Bjørn Ove Moum
– Det er vanskelig å treffe hundre prosent på hva renovasjonen vil koste det neste året. Derfor blir det svingninger, som normalt vil jevne seg ut. Men når det kommer flere ekstraordinære hendelser etter hverandre, har det ikke skjedd, forklarer Bjørn Ove Moum. Derfor må man nå, senest fem år etter at underskuddet begynte å bygge seg opp, dekke det inn. Formelt handler det om å betale tilbake til selskapets «selvkostfond».
Summen av disse faktorene er også årsaken til at selve renovasjonsgebyret justeres opp fra og med neste år: Det har vært for lavt de siste årene, og ingenting tyder på at kostnadene vil falle.
– Derfor må vi øke renovasjonsgebyret med rundt 12 prosent, for å unngå fremtidige underskudd i selvkostregnskapet, sier Moum.
Han understreker at renovasjonen er en lovpålagt tjeneste med et strengt regelverk, også for hvordan gebyret settes. Dette er ikke noe Iris Salten kan velge bort. Selskapet har samtidig forståelse for den situasjonen kundene står i, og understreker:
– Vi forstår at en høyere regning for noen kan bli utfordrende. Det er også for å bedre på dette at vi går fra halvårlig til kvartalsvis fakturering neste år, sier Bjørn Ove Moum.
Selvkostprinsippet er avgjørende for å opprettholde bærekraftige offentlige tjenester i Norge og sikre at kostnadene for tjenestene fordeles på en rettferdig måte blant brukerne.