Mann med dataskjermIT-sjef Marcus Samuelsen i Iris jobber nå med flere pilotprosjekter der digitalisering er et nøkkelord. 

Iris jobber med innovative tiltak både på kort og lang sikt, og et av våre første fokusområder er avfallshåndtering i anlegg under bakken, hvor restavfallsmengden er langt høyere enn hos husholdninger med dunker.

Innsikt

 - Informasjon og data rundt innsamlingen i Salten er historisk godt dokumentert, og vi jobber nå med å analysere disse med dagens trender og nye datakilder. Analysen gir oss innsikt og evne til å se sammenhenger vi tidligere ikke har vært klar over, sier IT-sjef Marcus Samuelsen i Iris Salten.
  Dette vil kunne gi Iris en mer aktiv kontroll på volumer og mengder knyttet opp mot de ulike borettslagene, kommuner og bydeler. På sikt vil husholdningen få en bedre forståelse av egen avfallshåndtering, men det vil også bidra til at vi kan utvikle mer bærekraftige tjenester som effektive innsamlingsruter.

Lavere forbruk

- Vår bransje er i stor utvikling og vi i Iris skal være fremoverlent og tørre å ta i bruk nye digitale løsninger for å skape bedre tjenester til husholdningene i Salten. Dette betyr at vi i de neste årene vil se store endringer på flere områder, sier Samuelsen.
  For Iris er det viktig å bidra til et ansvarlig forbruk og en mer bærekraftig håndtering av avfallet i Salten. 
  - Det betyr blant annet at vi vil stimulere forbrukerne til et lavere forbruk og et økt ombruk, med en målsetning om reduserte avfallsmengder og ikke minst bedre sortering, sier daglig leder Monica Tennfjord i Iris Service.

Bedre kontroll

 Over 4000 husholdninger i Salten leverer avfall i oppsamlingsenheter under bakken. Alle med egen adgangstilgang. Iris har også startet en gradvis utbytting av containere over bakken til samme teknologisk løsning.
  - Husholdningene som leverer avfall i oppsamlingsenheter under bakken, eller i containere over bakken, betaler i dag samme gebyr som naboene uavhengig av hvor mye restavfall den enkelte husholdning kaster. I et bærekraftig perspektiv er dette ingen god løsning. Det rimer heller ikke med prinsippet om at forurenser skal betale, sier Tennfjord.

Endringer

 - Vi har data på hvor mange ganger den enkelte husholdning har åpnet anlegget for å kaste avfall. Ny teknologi gjør at vi f.eks kan bruke registreringene av antall innkast med restavfall for å få bedre kontroll med hvor mye den enkelte husholdning kaster. Parallelt med dette ser vi på betalingsløsningene. 
  - Det kan for eksempel bli aktuelt i framtiden at de som bor i borettslag og leverer avfall i anlegg med adgangskontroll, betaler et grunngebyr som dekker et antall innkast. Kaster du mer, betaler du ekstra for det. Dette jobber vi nå med å finne ut av, sier Tennfjord.

Mobiltelefon

Adgangstilgangen skjer i dag ved bruk av kort og i noen tilfeller brikker. I framtiden tror Marcus Samuelsen at mobiltelefonen blir nøkkelen.  
  - Våre tjenester skal oppleves som enkle og effektive, og vi ser nærmere på muligheten for å åpne containere med mobiltelefoner og smartklokker. Dette gir oss store muligheter til å utvikle nye tjenester som f.eks å kaste avfall på tvers av anlegg. 

Mann ved avfallsanleggEspen Angell får bare positive tilbakemeldinger fra beboere som kaster avfall i oppsamlingsenheter under bakken. I framtiden vil husholdningene ikke få mulighet til å kaste ubegrenset med restavfall uten at det koster ekstra. 
 

MIiljøsertefikat

Beboerne i Salten som leverer avfall i anlegg under bakken er svært godt fornøyd med løsningen.  Serviceansvarlig for anleggene, Espen Angell, får bare positive tilbakemeldinger.
  - Det som blir viktig i framtiden er at vi kan legge til rette for en god tjeneste og gjøre det enkelt å kaste alle avfallstyper i et og samme anlegg. Men samtidig skal vi inspirere til god kildesortering.
  Iris ser at det er en sammenheng mellom god sortering og økonomi. 
  -Vi kan ikke ha det slik at man kan kaste ubegrenset med avfall uten at det får økonomisk betydning. Kanskje kan vi i framtiden få til en miljøsertifisering av borettslag og sameier med bakgrunn i sorteringsgrad, antall kilo avfall per husholdning og hvor godt avfallet er sortert. Med ny teknologi er mulighetene mange, sier Angell. 

Nye løsninger

Iris Service betjener alle husholdningskundene i Salten og drifter alle 12 miljøtorgene. Selskapet har opprettet en helt ny stilling som utviklingsleder som blant annet skal videreutvikle eksisterende avfallsløsninger.

   - Det skjer mye i Salten med blant etablering av en helt ny bydel i Bodø. Men vi må også tørre å tenke nytt både når det gjelder optimalisering av transport, hvor ofte vi tømmer og hvordan vi registrer avfallet som blir tømt i eksisterende løsninger. Digitaliseringen og bruk av sensor-teknologi åpner for helt andre muligheter enn de vi har i dag. Det ønsker vi å ta i bruk for å levere en mer bærekraftig avfallstjeneste, sier Tennfjord.