TO damer Det ble mange gode diskusjoner om avfall med styret i Vestbyen borettslag. F.v. Karin Thoresen, May Wenche Eivik og Britt Hafsmo.

Iris har snakket med beboere i ulike borettslag i Bodø, for å finne ut hva de selv kan gjøre, og hva Iris kan gjøre for å tilrettelegge for enda bedre sortering.
  I Salten er over 4000 husholdninger tilknyttet felles avfallsanlegg under bakken. Det betyr at de bor i boligkomplekser, borettslag eller sameier som kaster avfall i samme oppsamler. I tillegg kommer rundt 8000  husholdninger som har oppsamlingsenheter i egne avfallsrom og i containere over bakken.

Fornøyd med dagens anlegg 

Beboerne vi har snakket med leverer avfallet i anlegg under bakken. De er svært fornøyde med selve avfallsløsningen. Likevel er de ikke overrasket over at fellesanleggene har lavere sorteringsgrad ENN individuelle sorteringssystemer, for flere observerer at ikke alle i borettslagene er like opptatte av kildesortering. 
   - Mye handler nok om latskap, ikke uvitenhet - og hvilket system man har under kjøkkenbenken, sier en av beboerne.

Alle avfallstyper

- For oss ble det mye enklere å sortere da fellesanlegget også inkluderte innkast for plastemballasje og glassemballasje og hermetikkbokser,  forteller styret i Vestbyen Borettslag, som har et av byens nyere anlegg under bakken.
  Det diskuteres hvorvidt det vil være nyttig med skilt og sorteringskalender på anleggene, men konklusjonen er at “skaden” som oftest skjer inne under kjøkkenbenken. 
  - Det kan jo fort bli for mye informasjon også, og da “ser” man den liksom ikke lengre heller, sier en av beboerne.

Bruk miljøtorgene

En annen utfordring i fellesanleggene er at beboere bruker anlegget som sitt personlige miljøtorg. Dette er særlig et problem i forhold til papp, der enkelte stapper esker og annen stor emballasje ned i innkastene, eller fyller opp dunkene. Da låser innkastene seg, eller man fyller opp plassen som skal brukes til ordinært papiravfall.
  - Dersom man ikke har bil, og det er vanskelig å komme seg til nærmeste miljøtorg, har vi gode løsninger for dette, forteller markedsansvarlig i Iris, Pernille Kolsing. 
  - Avfallsekspressen for eksempel, kommer hjem til deg og henter det du måtte ha av ekstra avfall, og du bestiller på nett og betaler med Vipps - enkelt og greit. 

Feilsortering og naboskap

Beboerne innrømmer at feilsortering og manglende sortering er en kilde til irritasjon.
  - Jeg bruker mye tid på å rydde opp i andres avfall, og kjører selv til miljøtorget med avfall som ikke er mitt eget, forteller en av beboerne. Og flere er enige i at avfallsanlegg som fungerer, og blir benyttet på riktig måte, gir et bedre naboskap og mindre irritasjon.

Felleskap gir immunitet

På spørsmål om årsaken til at det er lavere sorteringsgrad kommer det frem at få av beboerne vet hva de betaler for renovasjon, og at den personlige kontakten med Iris er svært begrenset. Dette til motsetning for de med individuell avfallshåndtering. Beboerne mener dette kan være en medvirkende årsak til at man ikke “bryr seg” så mye om sorteringen man gjør er riktig eller ikke. Kombinert med at du som enkeltindivid i et felles avfallsanlegg ikke kan bli “avslørt” for feilsortering, gjør at enkelte ikke legger så mye innsats i sorteringen.  I den forbindelse blir det diskutert hvorvidt man kan få mer informasjon og skape en større nærhet til Iris gjennom kortet man bruker for å åpne innkastene. 
  - Hvis man for eksempel kan se hvor mange innkast man har hatt av de ulike fraksjonene på en måned, kan man lage måltall og konkurranser som kanskje kan motivere til bedre sortering, foreslår en av beboerne.

Kommunikasjon

Ingen av beboerne tror at prisøkning vil ha noe å si på sorteringsgraden, her er det motivasjon, kompetanse og forståelse som gjelder. 
  - Folk må forstå hvorfor de skal sortere riktig, og bli motivert av at det er det rette å gjøre, sier en av beboerne. For mange er Irisnytt det eneste kontaktpunktet med Iris. Beboerne tror at flere kontaktpunkter kan bidra til økt motivasjon for bedre kildesortering.
  Kommunikasjonsansvarlig Arnt E. Pedersen i Iris er fornøyd med gode tilbakemeldinger fra husholdningskundene i Salten.
  - Vi er opptatt av at kundene skal levere så lite restavfall som mulig. Det betyr god kildesortering, og da er det viktig at vi får gode tilbakemeldinger slik at vi kan forbedre vår kommunikasjon ut til innbyggerne i Salten, sier Pedersen. 

Samtalene med beboere i borettslag viser blant annet at Iris må etablere en tettere kontakt med borettslagene. Det er det vi vil fokusere på fremover. Takket være disse tilbakemeldingene, skal vi fortsette med vår visjon, nemlig å gjøre det enkelt å gjøre det rette, også for de i borettslag.