Det er svaret på spørsmålet om hva som er det beste med å jobbe i Iris fra Ole Trones. Ole er relativt fersk i Iris Service AS, selskapet som drifter husholdningsrenovasjonen i Salten. På Vikan sitter han sammen med fire kollegaer som sammen drifter kundesenteret til Iris.

Veilede kunder

- Min oppgave i Iris er ta imot henvendelsene fra våre kunder som lurer på alt fra sorteringsspørsmål, til endring av størrelse på dunker og spørsmål om faktura, forklarer han.

Iris har fortsatt telefontid et par timer om dagen, men fordi de fleste kunder nå heller tar skriftlig kontakt via app eller hjemmesiden, er denne trappet ned.

- Vi har et kontaktskjema på nettsiden som du enten kan sende melding til oss via, eller du kan kikke gjennom «ofte stilte spørsmål og svar» for å se om du kan finne frem til det du lurer på der, sier han,
 

Bruk sortere.no

Hva er det folk lurer aller mest på når det kommer til sortering når de kontakter Ole og resten av kundesenteret?

- Det er ofte spørsmål om sortering av plast og glassemballasje, middagsservise, møbler og hageavfall.

Og når det kommer til sorteringsspørsmål har Ole et godt tips:

- Bruk nettsiden sortere.no, den er oppdatert med sorteringsveileder for Iris og forteller deg hvilken avfallstype det du søker opp er. Veldig enkelt, og du trenger ikke å vente på svar fra oss. VI har også en sorteringsveileder på nettsiden vår som viser den grove oppdelinga av ulike avfallstyper.