H&M med klær laget av tråd fra resirkulerte oppdrettsnøter.Dette klesplagget fra Hennes & Mauritz er laget av resirkulerte fiskeredskaper.
Pressefoto H&M

– Det har vært en utrolig reise, sier daglig leder Øistein Aleksandersen i Nofir.
  Han var med å etablere selskapet i 2008, fordi han mente det var mulig å gjenvinne nøter og fiskeredskaper, og bruke de i nye produkter.
 – Selv den største optimisten i meg kunne ikke drømme om dette da vi startet. Klær produsert av resirkulert nylon er ikke bare blitt en motesak, men det fremmer også et sterkt miljøavtrykk hos merkevareprodusentene.

Gulvteper laget av resirkulerte oppdrettsnøter.
Gulvteppene i nybygget til Iris på Vikan i Bodø er laget av resirkulerte fiskeredskaper.


Ny bikini av gammel garn

Nofir demonterer utrangerte nøter og garn, og leverer råstoffet til det italienske selskapet Aquafil. Gjennom mange års forskning har de utviklet en kjemisk metode som resirkulerer nota, og gjenskaper de kvalitetene materialet hadde da det først ble laget. I den videre prosessen lages tekstilproduktet Econyl, som har de samme egenskapene som jomfruelig nylon. Econyl er spesielt populært i produksjonen av sportsklær som badedrakter og bikinier, og i gulvtepper.
  Kjente merkevarer som Adidas, Stella McCartney, H&M, Speedo og Triumph produserer alle klær av Econyl, som har nesten 200 brand på kundelisten.  
  – Det er egentlig helt fantastisk at vi i dag kan gi fiskeredskaper et nytt og mer glamorøst liv som klær eller gulvtepper. Når man vet hvor ressurskrevende tekstilindustrien er, gir det et unikt CO₂-avtrykk, sier Aleksandersen, i det vi parkerer bilen på kaikanten på Burøya i Bodø.

Econyl er nylon fra kaserte oppdrettsnøter. Øistein Aleksandersen med Econyl – nylontråden som blir brukt i klær og gulvtepper fra en rekke produsenter.   

Industri på verstinglista

Klesbransjen er en av de største miljøsynderne på verdensbasis. Siden 2011 har Nofir bidratt til reduserte CO₂-utslipp tilsvarende 9 000 fulle fly mellom Oslo og London, ved å gjenvinne kasserte fiskeredskaper. Hvert kilo selskapet samler inn medfører en reduksjon i klimagassutslippene tilsvarende 3,6 kilo CO₂-ekvivalenter.
  Fra Burøya ser vi et SAS-fly ta av fra flyplassen i Bodø, med stødig kurs mot Oslo.
  – 9 000 fly mellom Oslo og London frakter mer enn én million reisende. Sammenligningen viser at vår virksomhet utgjør en forskjell, og er et viktig bidrag til det grønne skiftet, sier Aleksandersen.

Ombord i "Kvannøy"
Styrmann Arne Kolbeinshavn (t.v.) om bord i «Kvannøy» sammen med daglig leder Øistein Aleksandersen i Nofir.
  

Ringen er sluttet

Vi går ombord i den 77 meter lange snurperen og tråleren «Kvannøy». På akterdekket viser styrmann Arne Kolbeinshavn oss nota, som skal sørge for fisk på det globale matfatet.
  Når nota ikke lenger kan brukes som fiskeredskap, kan Nofir ta over og sende den med bil til Litauen for demontering på selskapets anlegg der. Herfra går notlinet videre til Aquafils bedrift i Slovenia, som utfører den kjemiske behandlingen som resulterer i produksjonen av Econyl.
  Econylet er et ettertraktet produkt som blir så solgt til klesprodusenter over hele verden, og slik får nota et nytt møte med havet i ny (bade)drakt.
  Dette er resirkulering i praksis.
  Dette er framtida.

Demontering av oppdrettsnot
Nota blir demontert ved Nofir sitt anlegg i Litauen og sendt videre til Aquafils fabrikk i Slovenia.