Iris Salten skal være en pådriver og tilrettelegger for ombruk i Salten. I løpet av 2025 og 2026 åpner vi for at husholdningskunder kan levere varer til ombruk på våre miljøtorg. Nå søker Iris etter ombrukspartnere som kan hente ut ombruksvarer og gi disse et nytt og lengre liv. 

Fristen for å søke om fast avtale for første avtaleperiode er 10.04.2025. Søknader som mottas etter frist, vurderes forløpende. 

Avtale om henting av ombruksvarer på miljøtorg 

Bedrifter, organisasjoner og foreninger inviteres til å søke om fast avtale for å hente ut ombruksvarer fra Iris Salten sine miljøtorg. Privatpersoner kan ikke søke om fast avtale som ombrukspartner. 

Det vil bli en trinnvis implementering av ombruksløsningen i Salten i løpet av 2025 og 2026:

Miljøtorg med oppstart i 2025

  • Vensmoen, Saltdal
  • Vikan, Bodø
  • Inndyr, Gildeskål
  • Misvær, Bodø
  • Furulund, Steigen

Miljøtorg med oppstart i 2026

  • Fauske
  • Tømmernes og Oppeid, Hamarøy
  • Beiarn
  • Halsa og Reipå, Meløy

På grunn av plassmangel vil det ikke bli etablert et ombruksmottak på miljøtorg Bodø sentrum. 

Om ordningen

Du kan, på vegne av din bedrift eller organisasjon, søke om fast avtale om henting av ombruksvarer.

En fast avtale innebærer gratis henting av ombruksvarer over en lengre avtaleperiode, frem til 01.06.2027, på ett eller flere miljøtorg.  Det er krav om at ombrukspartner kan dokumentere mengden varer (i kg) som hentes ut fra miljøtorget. og tar ansvar å transportere varene fra miljøtorg til egen lokasjon. 

Det kan søkes om tilgang til ulike typer ombruksvarer, med unntak av tekstiler, som allerede er dekket av en løpende avtale med ekstern ombrukspartner. Du vil i søknadsskjema bli bedt om å spesifisere hva slags type ombruksvarer du ønsker å hente ut. Avtalen kan for eksempel gjelde for sportsutstyr, småmøbler, interiør, barnebøker og -leker eller byggevarer. Det er mulig å søke om én eller flere varekategorier på ett eller flere miljøtorg.  

Det som husholdningen kan levere til ombruk, skal være helt, rent og klar til ny bruk. På grunn av begrenset lagringskapasitet på miljøtorgene vil det ikke være mulig for husholdningen å levere større gjenstander, som for eksempel sofa, veggseksjoner, senger, o.l. Slike varer vil derfor ikke omfattes av ordningen. 

Dersom ombrukspartner ved henting, ikke anser det hensiktsmessig å overta en vare som er satt på lager, kan ombrukspartner i samråd med personell på miljøtorg velge å flytte varen over i Iris Saltens hentebod på miljøtorget, eller få vurdert om varen bør kastes. Alle varer som hentes ut av miljøtorget overtar ombrukspartner risiko for, i det varen forlater miljøtorget. Dersom ombrukspartner ser seg nødt til å kaste noe av varene som er hentet ut, er det å anse som næringsavfall. 

Kriterier for å søke om fast avtale 
 

Søknaden må inneholde

  • Informasjon om virksomheten 
  • Hvilken type ombruksvare(r) man ønsker tilgang på, og fra hvilke(t) torg. 
  • En detaljert beskrivelse hva dere vil gjøre med ombruksvarene og eventuelle samarbeidsavtaler som skal sikre at tingene/materialene kommer tilbake i kretsløpet.  
  • Beskrivelse av tiltak for å begrense risikoen for at varer som er hentet ut blir til avfall. 
  • Beskrivelse av hvordan søker tenker å rapportere mengden ombruksvarer som hentes ut. 
  • Dersom søker stiller eventuelle kriterier for samarbeid, må dette komme frem i søknaden. 

Følgende dokumentasjon må legges ved søknad

Krav om rapportering og innsyn

  • Ved inngåelse av fast avtale, er ombrukspartneren forpliktet til å rapportere vekten på ombruksvarer som blir hentet. 
  • Ved forespørsel om innsyn må ombrukspartner kunne dokumentere hva som blir gjort med ombruksvarene. For eksempel gjennom regnskap, rapporter, samarbeidsavtaler eller liknende. 
     

Frister for å søke om fast avtale 

Søknadsfristen for fast avtale i den første avtaleperioden, som løper til 01.06.2027, er 10.04.2025. Gjensidig oppsigelsestid av fast avtale er tre måneder. 

Søknader som mottas etter fristen vil vurderes forløpende. 

Oppstart for samarbeid avtales nærmere mellom Iris og valgte ombrukspartnere. Dette vil blant annet avhenge av når Iris åpner for at husholdningskunder kan levere varer til ombruk på de ulike miljøtorgene i perioden 2025-2026.  
 

Slik søker du om fast avtale 

Fyll ut søknadsskjema og send inn her:
 TIL søknadsskjema (Forms)


Slik behandler Iris søknaden  


Behandlingstid 

Alle søkere vil motta skriftlig svar på søknaden senest fire uker etter søknadsfrist. 

Søknader som mottas etter fristen vurderes forløpende, og vil motta skriftlig svar på søknaden senest fire uker etter innsending. 
 

Vurdering av søknader 

Dette vil ha betydning for vurderingen: 

  • Søkernes beskrivelse av virksomhet og formål med ombruket 
  • Søkernes beskrivelse av planer og tiltak som sikrer hentekapasitet, herunder volum og hvor ofte partneren kan hente varer 
  • Søkernes beskrivelse av planer og tiltak for videre behandling og omsetning av ombruksvarene, samt rapportering til Iris 
  • Samarbeid som gjør det mulig å etablere, opprettholde og utvikle lokale sirkulære verdikjeder innad i kommunene eller i Salten-regionen 

Valg av ombrukspartnere til miljøtorgene og tilbud om fast avtale, vil bestemmes ut fra en totalvurdering av overnevnte vurderingspunkter. 
 

Klage 

Klage på behandlingen av din søknad må sendes til Iris senest tre uker etter at du har mottatt svar på søknaden. 
 

Kontakt oss ved spørsmål 

Dersom du har spørsmål til ordningen eller søknaden, kan du ta kontakt med prosjektleder for Iris ombruk, Carina Rist, på 950 66 845 eller carina.rist@iris-salten.no