Britt med den nye bioposenLeder for kundesenteret til Iris Britt Solveig Skjelvan med den nye posen. 

På kundesenteret til Iris Salten sitter en dedikert gjeng som tar imot tilbakemeldinger fra kundene våre, og én av de som tar imot dine henvendelser er Britt Solveig Skjelvan.  
 Nå sitter hun der og viser fram de nye bioposene – som er et direkte resultat av at kundesenteret lytter til hva kundene mener.

Endelig knyteører

‒ Vi har fått tilbakemelding fra mange kunder på at bioposene er litt for små for oppsamlingsdunken i kjøkkenbenken. Det måtte vi gjøre noe med. De nye posene som kommer i butikken i disse dager er to centimeter bredere og lengre. I tillegg har de fått knyteører, som mange har etterlyst, sier Britt.
  Endringene Iris gjorde i fjor med å ikke lenger dele ut poser, sekker og tømmekalender på døra til folk, er blitt godt mottatt. Alle vil nå finne Iris-sekker og bioposer i sin nærbutikk. I tillegg selger en god del bensinstasjoner gulsekken. Kundene har satt stor pris på denne type tilgjengelighet i butikk. Britt er sikker på at også de nye posene vil bli godt mottatt av kundene.

Halvert forbruk

‒ Vi er veldig godt fornøyd med samarbeidet vi har med dagligvarebutikkene i Salten. Vi dekker alle kommuner og alle ytterdistrikt fra Ågskaret i sør til Skutvik i nord. Det er ingen tvil om at dette er en ordning som er kommet for å bli, sier administrerende direktør Leif Magne Hjelseng i Iris Salten.
  Iris har også hatt positiv effekt av at vi ikke lenger deler ut plastretursekker gratis, men at de nå må kjøpes i butikk. Forbruket er halvert, samtidig som Iris opplever en økning av innsamlet plastavfall fra husholdningene.

Best før dato

‒  Det er en enorm fokus på bruken av plast i samfunnet vårt. At vi som en miljøbedrift har klart å redusere mengden ut til kundene våre uten at det har gått utover kildesorteringen, er Iris veldig godt fornøyd med, sier Hjelseng.
 Mens Iris i 2017 opplevde en nedgang i bruken av returplastsekker, har vi registrert en økning i bruken av bioposer.
 ‒  I starten opplevde vi at mange hamstret bioposer fordi de var gratis på butikken. Dette tror vi vil flate ut, for dette er jo biologisk materiale som har en best før-dato. De er i tillegg gratis, så er det ingen grunn til å hamstre opp poser, sier Hjelseng.  

Det nytter med andre ord å gi kundesenteret vårt tilbakemeldinger, for vi i Iris ønsker å gjøre det enkelt for kundene å gjøre det rette.